lydialauras.blogg.se

Något sorgligt, något inspirerande, något roligt

Publicerad 2016-09-11 14:12:00 i film,

Det är söndag och äntligen kan jag skuldri ägna mig åt det jag alltid ägnar mig åt i alla fall- att titta på TV!!! 
Jag har sett lite grejor på sista tiden som jag vill tipsa er om.
 
Något som gör en arg:
Adoptionens pris
 
 
Adoptionens pris är en dansk dokumentär om ett etiopiskt par som adopterar bort sina yngsta barn efter att dom fått diagnosen HIV. Ett danskt par adopterar Masha 4 år och Roba 2 år, det sker flera missförstånd kring adoptionen från den undermåliga adoptionsbyrån och de etiopiska föräldrarna får aldrig de pengar eller de uppdateringar om barnens liv som de förväntat sig från det danska paret. Det danska paret kan i sin tur inte hantera Mashas temperament eller trauma efter adoptionen. 
 
 
Jag blev så arg och ledsen över den här dokumentären!!!! Masha är världens självständigaste unge och kommer från en familj där hon får leva ut sin personlighet och har förstående föräldrar och massa äldre syskon, det danska paret är typiska gränssättare som tror att dom kan uppfostra henne genom att vara likgiltiga, sätta gränser etc. Dom förstår inte för sitt liv varför hon är arg och ledsen, och pratar om hennes tidigare liv som att föräldrarna var svaga och sjuka, framförallt chockades jag över hur lite respekt eller intresse dom hade för Mashas personlighet? Dom pratade om Mashas tidigare liv på ett rasistiskt och nedvärderande sätt, och jag har svårt att tro att dom skulle göra mot en biologisk vit unge vad dom gör mot Masha. 
 
 
Hur kan man tro att man kan adoptera en 4-åring och att det inte kommer uppstå emotionella komplikationer? Dom har inget stöd när dom kommer hem i form av familjeterapi eller liknande. Fram emot slutet när Masha är 8 år ger dom BORT henne till en annan fosterfamilj för att dom inte pallar med henne, "Men jag är fortfarande din mamma". GRÄT MASSOR. 
 
 
 
Något inspirerande:
Ingegerd Råman- framtid i varje andetag
 
 
"Ingegerd Råman är en av Sveriges mest respekterade och älskade formgivare. I över 50 år har hon finputsat en estetik som går ut på att utvinna mesta möjliga uttryck med minsta möjliga medel. Långt innan "less is more" blev ett modeuttryck var hon en enmansarmé för en design där funktion och skönhet ska ha samma balans. "
 
Supercool formgivare i sina bästa år med en fantastisk karriär, jag vill bah börja med keramik och sitta i min coola minimalistiska studio och vara precis som hon är. 
 
 
Hon är petig, passionerad och har en lång karriär bakom sig men är fortfarande jätteaktiv och flyger runt över världen för olika samarbeten. Det är så kul att få höra henne berätta hur fel hennes smak var när hon började till att nu vara supertrendig. 
 
 
Power lady
 
 
 
 
Något roligt:
 
 
Selina Meyer är vice president och alla är stressade otrevliga och superkarriärister.
 
 
 
se den bara
 
 
 
 
PUSS

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela